۱۰
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۵
یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی؛

سیستان از بیکاری مضاعف رنج می برد/ توجه به بازارچه های مرزی؛ راهی برای اشتغال زایی در شرق کشور

محمد سراوانی گفت: بزرگترین مشکل امروز در منطقه سیستان بیکاری است که باید مسئولان به آن توجه کرده و از مزیت مرز برای حل آن بهره ببرند.
سیستان از بیکاری مضاعف رنج می برد/ توجه به بازارچه های مرزی؛ راهی برای اشتغال زایی در شرق کشور
به گزارش سفیرشرق؛ محمد سراوانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر  با بیان اینکه منطقه سیستان در سال های اخیر دارای بیشترین آمار نرخ بیکاری در کشور بوده است گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده در سیستان که در برآیند پژوهش های متعدد در سالهای اخیر این نتایج بدست آمد که در دهه اخیر دو عامل خشکسالی و مسدود شدن مرز سیستان و عدم استفاده از مزیت مرز بعنوان یک فرصت اقتصادی باعث افزایش مضاعف نرخ بیکاری شده است.

وی افزود: اقتصاد منطقه سیستان از دیر باز بر دو عامل مرز و دریاچه هامون شکل گرفته و نقش صنعت در این منطقه به شدت کم رنگ بود و عملا تعداد کارگاه های صنعتی به اندازه انگشتان دو دست هم در سیستان وجود ندارد که پاشنه آشیل این منطقه محسوب می شود.

وی ادامه داد: در همه نقاط مرزی کشور استفاده از مزیت مرز بعنوان یک فرصت اقتصادی محسوب می شود که بعد از ایجاد دیوار امنیتی در سیستان این مزیت که مردمی بومی به طور غیر رسمی از طریق اشتغال داشتند از بین رفته است گرچه دولت ها در سال های اخیر به طور اسمی اقدام به بازگشایی چندین بازارچه مرزی در این منطقه نمودند اما به دلایل مختلفی هیچ گاه این بازارچه ها به یک فعالیت اثربخش اقتصادی تبدیل نشد و تقریبا همیشه تعطیل می باشند مرزی که می توانست یک فرصت اقتصادی برای مردم این منطقه باشد با نگاه بی مهری برخی مسولین به آن نگاه می شود.

محمد سراوانی اظهار داشت: عامل دوم اقتصاد سنتی منطقه دریاچه هامون بوده که خشکسالی دو دهه اخیر باعث گردید شغل سنتی اکثر مردم منطقه که به کشاورزی، دامداری و شیلات مشغول بوده را نابود کند و عملا طرح های کشاورزی سالهای اخیر نتوانست کشاورزی را بعنوان یک شغل پایدار در این منطقه تثبیت کند.

وی گفت: تاخیر در اجرای طرح ۴۶هزار هکتاری خط انتقال اب به مزارع الگوی کشت نامناسب در سیستان از عواملی دیگری است که عملا نمی توان کشاورزی را بعنوان یک مزیت در منطقه معرفی کرد.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر بارها صحبت از ورود صنایع مختلف به سیستان شده از صنایع بزرگ مثل کارخانه خودروسازی تا صنایع کوچک دیگر در همان مرحله ابتدایی به دلایل مختلف از جمله نبود زیرساخت ها با طلسم روبرو شده و هیچ گاه این آرزوها برای مردم سیستان عملی نشد.

محمد سراوانی دانشجوی دکتری ادامه داد: همه این مسائل منطقه سیستان و استان سیستان بلوچستان جز رتبه های برتر نرخ بیکاری در سال های اخیر قرار داده که باعث افزایش بیکاری و سایر آسیب های اجتماعی در منطقه شده است.

وی بیان کرد: در پژوهش های اخیر از جمله مقاله ای که مورد پذیرش کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی فرانکفورت آلمان قرار گرفت به نقش استفاده از مرز بعنوان یک مزیت اقتصادی بعنوان تنها راحل فوری برون رفت از این آسیب اجتماعی بزرگ یعنی بیکاری اشاره شده است.

این فعال اجتماعی منطقه سیستان خاطر نشان کرد: در صورت فعالسازی بازارچه های مرزی سیستان و با مشارکت همه مردم منطقه و اجرای  قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی رامشار در سال۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و تصویب منطقه آزاد سیستان با نگاه صادرات و ایجاد زیرساخت های آن در کنار کشوری مثل افغانستان که نیازمند مبادلات تجاری به این منطقه می باشد می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت این آسیب اجتماعی بزرگ که منشا سایر آسیب های اجتماعی از جمله مهاجرت و حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و... شده است حل نماید.


انتهای پیام/
کد مطلب: 430437
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی