۰
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲
ندای هیرمند گزارش می دهد؛

قصه آب دوستی افغان ها ادامه دارد/انسداد رودخانه بین المللی هلمند توسط همسایه نا مهربان

شیطنت افغان ها در خصوص بستن آب به روی سیستانیان قدمت طولانی دارد، هدف از احداث سد عظیم کجکی در بین رود بین المللی هیرمند تنها ندادن حق آبه ایران بوده است .
قصه آب دوستی افغان ها ادامه دارد/انسداد رودخانه بین المللی هلمند توسط همسایه نا مهربان
به گزارش پایگاه خبری ندای هیرمند؛ رودخانه بین المللی هیرمند یکی از آب راهه های مهم در بین دو کشور ایران و افغانستان به حساب می آید که وجود این رودخانه نه تنها باعث رونق کشاورزی در دو سوی مرز شده است بلکه با پر آبی آن می توان کاهش قابل توجهی از حمل ریزگرد ها هنگام طوفان را مشاهده کرد.
این رودخانه از کوه های سراسر برف کشور افغانستان سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریاچه هامون واقع در کشور ایران و افغانستان ادامه پیدا می کند، گرچه حجم عظیمی از این دریاچه در خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد اما در طول بیست سال گذشته این دریاچه به لطف نا مهربانی کشور مقابل خشک و بی آب مانده است.
شیطنت افغان ها در خصوص بستن آب به روی سیستانیان قدمت طولانی دارد، هدف از احداث سد عظیم کجکی در بین رود بین المللی هیرمند تنها ندادن حق آبه ایران بوده است .
گفته می شود که فاز دوم احداث این سد نیز در حال انجام است، که با احداث آن همان مقدار آبی که از بالای سد کجکی سرازی می شد و به خاک ایران وارد می شده است نیز از بین خواهد رفت، به طور کل با اتمام این سد سیستان به جهنمی بدون آب تبدیل خواهد شد.
اما آب دوستی افغان ها سر دراز دارد، آنها در روزهای اخیر با انسداد مسیر آب از سوی تخت عدالت بخش قرقری شهرستان هیرمند به وسیله خاکریز های عظیم سعی در جلوگیری ورود آب به خاک ایران را داشته اند .
افغان ها حاضرند آب را به هر قیمتی که هست به خاک ایران هدایت نکنند و مانع از ورود این مایه حیاتی به سیستان شوند، آبی که با توجه به قانون های تصویب شده در بین دو کشور و همچنین شورای بین الملل باید حق آبه ایران از سوی کشور افغانستان پرداخت شود که در طول بیست سال اخیر افغانستان از این قرارداد هیچ بندی را اجرا  نکرده است و تنها آب اضافی خود  به خود به سوی ایران هدایت می شده است.
 
 
ایجاد خاکریز با بیل های مکانیکی
 
 
 
اردشیر ارباب زهی بخشدار بخش قرقری شهرستان هیرمند با تایید این خبر گفت: متاسفانه افغانستان با بیل مکانیکی اقدام به ایجاد خاکریزهایی در میان رود بین المللی هلمند کرده است تا آب اضافی که از سوی این کشور به ایران وارد می شود را جلوگیری کند.
وی افزود : همانطور که خود مسئولین افغانستان اذعان کرده اند نیروهای ایرانی امنیت مرز دو کشور را برعهده دارند که به جای تشکر متاسفانه این اقدام غیر اسلامی را انجام داده اند.
حجت الاسلام ابراهیم گزمه امام جمعه شهرستان هیرمند نیز در این خصوص به خبرنگار ندای هیرمند گفت: طی تماسی که با والی نیمروز افغانستان برقرار کردیم تاکید شد که این حرکت به دور از همسایه داری و همچنین اخلاق اسلامی است.
وی گفت: باران نعمت الهی است که از سوی خدای متعال به مردم اهداء می شود و این آب نیز با توجه به بین المللی بودن رودخانه حق هر دو کشور است، بستن آب به روی ایرانیان کار بسیار ناشایستی خواهد بود.
وی تصریح کرد: طوفان های سیستان که بر اثر خشکی دریاچه به وجود می آیند شهر زرنج افغانستان را هم نیز اذیت می کنند لذا ورود این آب به نفع هر دو کشور خواهد بود.
امام جمعه هیرمند تاکید کرد:  مسئولین امر هر چه زودتر دست به کار شوند و جهت رایزنی با مسئولین افغانستان اقدام کنند تا بتوانیم حجم آب ورودی را از شمال شهرستان نیز شاهد باشیم.
 
کد مطلب: 426852
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی