۰
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
کینه سعودی در پارالمپیک هم حاشیه ساز شد؛

خلیج فارس بهانه ای برای ایجاد تنش در ریو!

آل سعود با هزینه میلیاردها دلاری خود به دنبال این هستند که خود را قدرت اول منطقه معرفی کنند و حالا برای ضربه زدن به ایران به دنبال استفاده از هر موقعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ورزشی هستند.
ب
ب
به گزارش ندای هیرمند؛ به نقل از رهیاب: آل سعود از بدو دوران سیاسی خود تا چند سال قبل برای حفظ بقای خود به عنوان حکومت به 3 ابزار محافظه کاری، ثروت و احتیاط تکیه کرده بودند اما حالا پرده از روی خود برداشته‌اند و رو به استفاده از سیاست‌های شفاف آورده‌اند. آنها الان ابایی از ارتباط با رژیم صهیونیستی ندارند و از اینکه به دلیل سوءمدیریت جان چند هزار حاجی را گرفته‌اند، سرشان بالا است.
مقام معظم رهبری درباره حکومت آل سعود پس از پادشاهی ملک سلمان گفتند: ما با سعودی‌ها اختلافات متعدّدی در مسائل گوناگون سیاسی داریم؛ امّا این را همیشه میگفتیم که سعودی‌ها در کار سیاست خارجی‌شان یک وقار و متانتی نشان می‌دهند؛ این وقار و متانت را هم از دست دادند. چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبه‌ توحّش را غلبه می‌دهند بر جنبه‌ متانت و ظاهرسازی؛ این به ضررشان تمام خواهد شد
.
محسن رضایی نیز درباره چهره جدید حکومت داری آل سعود می‌گوید: عربستان خصومت را علیه ایران اسلامی به کار گرفته و با حکومت 2.5 نفری خود در حال جنایت هستند. آنها می‌خواهند ملت‌ها را از صحنه‌های سیاسی منطقه حذف کنند و برای همین به دوستداران انقلاب اسلامی در یمن و بحرین حمله مستقیم می‌کنند و میلیاردها دلار در سوریه برای سرنگونی حکومت مشروع هزینه می‌کنند.
سایت نشنال اینترست درباره اختلافات تهران و ریاض می‌نویسد: بعد از انقلاب بود که به دلیل روی کار آمدن دولتی با شعارهای مذهبی در ایران، اختلاف میان ریاض وهابی نشین با تهران شیعه نشین بیشتر و بیشتر شد. خاندان سعود اعتقاد داشتند که ایران می‌رود تا تبدیل به قدرتی مطلق در منطقه شود. جنگ میان ایران و عراق که با حمله صدام حسین به این کشور آغاز شد در حقیقت هدیه ای برای خاندان سعود بود.
 
ایران هیچ‌گاه وارد جنگ سرد عربستان نشد چرا که معتقدند جنگ اصلی باید با رژیم صهیونیستی و رهایی مسلمانان از آنها باشد، هرچند عربستان از مسلمانی فقط نامش را به یدک می‌کشد اما در نهایت این جنگ به سود جهان اسلام نیست. سردمداران عربستان سعودی اما برای جنگی که بنا بر گفته تحلیلگران بین المللی منجر به نابودی آنها می‌شود، از کوچک‌ترین فرصتی نگذشتند.
 
آغاز تنش‌های سرد
فروردین 94 و جنایت مأموران آل سعود در قبال دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده آغاز تنش‌های سیاسی علنی بود و وزیر ارشاد در 24 فروردین همان سال دستور لغو حج عمره را صادر کرد. اما این پایانی بر تنش دو کشور نبود چرا که در مهرماه سال 94 با بی تدبیری عربستان حدود 8 هزار زائر خانه امن الهی جان خود را در «منا» از دست دادند. در این فاجعه 464 حاجی ایرانی دعوت حق را لبیک گفتند تا دوباره اختلافات ایران و عربستان تشدید شود.
عربستان به دلیل سوءمدیریت خود در حج 1436 هجری قمری جان هزاران حاجی را گرفت و به دنبال ایجاد تنشی جدید با ایران بودند. خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، مدعی شد که تحقیقات صورت گرفته در فاجعه منا حاکی از دست داشتن ایران در وقوع این حادثه بوده است
.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هم در این باره گفت: «معتقدم که ایرانی‌ها به جای سیاسی کاری درخصوص تراژدی مرگ کسانی که در حال ایفای مقدس‌ترین وظیفه مذهبی‌شان بوده‌اند، باید عاقلانه‌تر عمل کنند. امیدوارم رهبران ایران در ارتباط با کسانی که در این فاجعه جان سپرده‌اند معقول‌تر و با ملاحظه‌تر باشند و منتظر بمانند تا نتایج این بررسی‌ها را ببینیم».
3 ماه پس از فاجعه منا عربستان سعودی در اقدامی خلاف حقوق بشر آیت الله نمر روحانی سرشناس این کشور را اعدام کرد تا دوباره تنش‌ها با ایران اسلامی آغاز شود. پس از به شهادت رساندن آیت الله نمر توسط حکومت آل سعود برخی از جوانان ایرانی در حرکتی خارج از عرف دیپلماتیک به سفارت عربستان در تهران و دفتر کنسولگری این کشور در عربستان حمله کردند تا این موضوع بهانه‌ای برای قطع همه روابط دیپلماتیک دو کشور باشد.
 
ورزش هم سیاسی شد
اما اختلافات ایران و عربستان به میدان سیاست ختم نشد و آل سعود دامنه این اختلافات را به میدان‌های ورزشی باز کردند. عربستان در یگ 2015 – 2016 میلادی فوتبال آسیا مدعی شد که به دلیل اختلافات سیاسی نمی‌تواند نمایندگان خود را به خاک ایران اعزام کند و با اعمال نفوذ در AFC توانستند رأی برگزاری بازی در زمین بی طرف را بگیرند.
 
حالا هم در آخرین مورد عربستانی‌ها به دلیل استفاده ورزشکاران و کاروان ایران در پارالمپیک ریو از عنوان خلیج فارس اتهام زنی خود را آغاز کرده‌اند. مقامات عربستانی در توجیه شکایت خود می‌گویند: اعتراض رسمی خود را علیه ایران به کمیته برگزاری بازی‌ها تقدیم کرده‌ایم. باید مانع از این حرکات تحریک آمیز ایرانی‌ها باشیم. آن‌ها در هر مکان و مراسمی دست به چنین حرکاتی می‌زنند و سیاست را وارد ورزش کرده‌اند.
 
ناصر القحطانی، مدیرفنی و اداری کاروان عربستان عنوان می‌کند: با همکاری دیگر کشورهای عربی می‌خواهیم تحریم‌هایی را علیه ایران اتخاذ کنیم تا مخالفت خود را چنین رفتارهای که هیچ ربطی به ورزش ندارد، اعلام کنیم
.
به گزارش رهیاب، عربستانی‌ها با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران هراسی را با دو روش مذهبی و قومیتی دنبال کردند. آل سعود با استفاده از کلیدواژه قومیت به دنبال تحریک عرب‌های منطقه علیه ایران است و با استفاده از کلیدواژه مذهب به دنبال القای این است که ایران به دنبال شیعه کردن مردم منطقه است. آل سعود با هزینه میلیاردها دلاری خود به دنبال این هستند که خود را قدرت اول منطقه معرفی کنند و حالا برای ضربه زدن به ایران به دنبال استفاده از هر موقعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ورزشی هستند.
انتهای پیام/ف
 
کد مطلب: 425153

فرزادی
Iran, Islamic Republic of
مطلب زیبایی بود.ولی یک غلط املایی یاگفتاری درمقاله بود.آنهم منجلیق که شما منجنیق نوشته بودید.
توزیع ۴۰ بسته معیشتی در آستانه شب یلدا و میلاد حضرت زینب (س) توسط هیئت رزمندگان اسلام زهک
رشد افسار گسیخته شبکه های اجتماعی؛ فضایی که امنیت روانی خانواده ها را به چالش می کشد/ شبکه ملی اطلاعات؛ ناجی جامعه از برهنگی فرهنگی و گسست اجتماعی